Situatie
In de ideefase is het zaak zo breed mogelijk te kijken naar oplossingen voor de eerder gestelde deelproblemen. Deze ideeën zijn schetsmatig vastgelegd. Uiteindelijke wordt naar het vastleggen van minimaal vier integrale ideeën toegewerkt.
In de ideefase is het zaak zo breed mogelijk te kijken naar oplossingen voor de eerder gestelde deelproblemen. Deze ideeën zijn schetsmatig vastgelegd. Uiteindelijke wordt naar het vastleggen van minimaal vier integrale ideeën toegewerkt.
Taak
Omdat dit blok individueel beoordeeld wordt zijn alle werkzaamheden onder de kop "activiteiten" zelfstandig uitgevoerd.
Omdat dit blok individueel beoordeeld wordt zijn alle werkzaamheden onder de kop "activiteiten" zelfstandig uitgevoerd.
Activiteiten
1. Het schetsen van ideeën
2. Clusteren
3. Integrale ideeën uitwerken
4. Kiezen via de keuzematrix
5. Een ideeverslag maken
6. Presenteren
1. Het schetsen van ideeën
2. Clusteren
3. Integrale ideeën uitwerken
4. Kiezen via de keuzematrix
5. Een ideeverslag maken
6. Presenteren
Resultaat
Het resultaat van deze fase is een doorlopen ideetraject waaruit minimaal vier integrale ideeën zijn voortgevloeid. Aan de hand van de keuzematrix zijn twee ontwerpen gekozen om verder te toetsen op haalbaarheid in de conceptfase.
Het resultaat van deze fase is een doorlopen ideetraject waaruit minimaal vier integrale ideeën zijn voortgevloeid. Aan de hand van de keuzematrix zijn twee ontwerpen gekozen om verder te toetsen op haalbaarheid in de conceptfase.
Reflectie
Het onderzoeken van de deelproblemen verliep goed doordat de vraagstelling zo breed mogelijk was opgesteld. Er zijn veel ideeën op papier gezet. Door creativiteitstechnieken toe te passen is het aanbod aan oplossingen verrijkt. Na het uitwerken van de integrale ideeën zijn aanvullende ideeschetsen gemaakt om het informatie gehalte hoger te tillen. Tijdens een les van vorm & functie is het gedetailleerd uitwerken van producten voor een productfamilie ter sprake gekomen. Dit is iets wat ik minder goed heb kunnen toepassen in mijn proces. Hiervoor is een leerdoel opgesteld in mijn POP & PAP. De toetsing aan het programma van eisen & wensen heeft uiteindelijk de voorkeur opgeleverd voor het doorontwikkelen van twee integrale ideeën.
Het onderzoeken van de deelproblemen verliep goed doordat de vraagstelling zo breed mogelijk was opgesteld. Er zijn veel ideeën op papier gezet. Door creativiteitstechnieken toe te passen is het aanbod aan oplossingen verrijkt. Na het uitwerken van de integrale ideeën zijn aanvullende ideeschetsen gemaakt om het informatie gehalte hoger te tillen. Tijdens een les van vorm & functie is het gedetailleerd uitwerken van producten voor een productfamilie ter sprake gekomen. Dit is iets wat ik minder goed heb kunnen toepassen in mijn proces. Hiervoor is een leerdoel opgesteld in mijn POP & PAP. De toetsing aan het programma van eisen & wensen heeft uiteindelijk de voorkeur opgeleverd voor het doorontwikkelen van twee integrale ideeën.
Toepassing
Deze kennis is toe te passen in een volgende ideefase.
Deze kennis is toe te passen in een volgende ideefase.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten